INC i Surnadal og Orkanger

Bente Edvardsen fra Surnadal driver i dag INC i Alti Surnadal og AMFI Orkanger, INCs egen nettbutikk og Floyd på Alti Surnadal. Hun forteller om en hverdag der hun som butikkeier og -driver er pålogget 24/7.
Endringene fra hun startet sin første butikk på 100 kvadratmeter i 2001, er enorme – og Bente mener nettopp evnen til omstilling er en stor del av nøkkelen til suksess.

Vi har vært framoverlent i tankegangen hele vegen, og det tror jeg er den viktigste grunnen til at vi har lyktes. Da Lars Løseth først tok kontakt med meg i 2001 for å høre om jeg kunne tenke meg å starte butikk, var ikke det noe jeg hadde vurdert i det hele tatt. Men jeg bestemte meg for å åpne, og siden den gang har det aldri vært spørsmål om annet enn å satse, sier Bente.

Selvstendig drift i 10 år

Ikke alt har lyktes for Bente og hennes samarbeidspartnere. Kort tid etter at hun startet sin første butikk, som del av b.young-kjeden, åpnet hun b.young på to andre senter. Disse gikk ikke like godt som butikken i Surnadal, og ble etter ei tid avviklet. For gründeren var det skuffende, men en opplevelse som ga stor lærdom til videre drift av butikken i Surnadal. Hun valgte å legge kjedetilknytningen bak seg, og har drevet selvstendig de siste ti årene. I Surnadal har virksomheten vokst til to butikker på totalt 500 kvadratmeter, og for fem år siden åpnet INC Orkanger, som også har blitt en suksess.

Bente Edvardsen Foto: INC. Surnadal

Bente Edvardsen Foto: INC. Surnadal

Nettbutikk som supplement

I tillegg driver INC egen nettbutikk, som Bente mener er helt nødvendig i dagens butikklandskap.
– Jeg tror ikke nettbutikkene er en trussel mot fysiske butikker, det er heller et supplement. For oss er det viktig å være til stede både på senteret og på nettet, sier hun.

Alltid på

I dag har Bente totalt 12 ansatte, og hennes egen hverdag er langt fra det den var for ti år siden.
– Da kunne jeg åpne butikken med en ganske sikker tanke om hva omsetningen kom til å bli, ut fra ukedag og andre forutsetninger. Etter stengetid var dagen over, kanskje bortsett fra litt papirarbeid med betaling av regninger.

I dag går jeg gjennom alle sosiale kanaler med en gang jeg står opp, lager meg en sosiale medier-plan for hver dag, pakker bestillinger mottatt på nett – og har ikke anelse om hva jeg får av salg i løpet av en dag. Og når jeg er ferdig i butikken, så er jeg fortsatt til stede på nett. Kommer det ei melding, så svarer jeg. Gjør jeg ikke det, så mister jeg et salg, forteller Bente.
– Å drive butikk er mer jobb i dag, og det er mindre forutsigbart. Kundene forventer mer, og jeg må være mer «på». Det er krevende, men det er også veldig spennende – og kjempeartig! Jeg er heldig som får holde på med dette! avslutter Bente.